Iszonyú tempót diktál a világ, a PR mit érzékel ebből?
Ami a PR-csapat részéről kétségtelenül több figyelmet igényel, az a kampányidőszak, ugyanez pedig az ügyfél részéről megértést. Mire gondolok? Nyilván mindenki azonnal akar mindent, vagy nagyon rövid időn belül. A korábbi gyakorlathoz képest hír- és információdömping van. Ha valami nem teljesen aktuális, akkor nem okvetlenül kap prioritást a megjelenések sorában. Ezt elsősorban az online PR-re értem, hiszen a heti- és havilapok esetében korábban is az volt a gyakorlat, hogy hetilapoknál 3-4 hét, havilapoknál 2-3 hónap is lehet az átfutási idő. Ezért fontos egy-egy PR-kampányt minimum 3 hónapra tervezni, amennyiben a célmédiumok között vannak havilapok is. Vannak helyzetek, amikor abban kell gondolkodni, hogy egy-egy havilap esetén két-három hónap is lehet az átfutási idő, tehát ha rövidebb időszakban állapodunk meg, akkor nem fogunk tudni elég eredményt elérni.
Az szintén egy új keletű probléma, hogy drasztikusan lecsökkent az olyan televíziós műsorok száma, amelyben bármilyen témáról beszélgetni lehet, amit a PR-ügynökségek képviselnek. Így bár minden ügyfél fejében kiemelt helyen van a tévé és a tévés megjelenés, ezeket akkor tudja üzembiztosan elérni, ha fizetett felületeket vásárol.
Mi a különbség a fizetett PR és az ingyenes PR között?
A fent leírt eszközök az ingyenes PR-t erősítik. A médiaértékesítés során ráébredtek az ügyfelek arra, hogy a hirdetést sokkal többen utasítják el, pillantást sem vetnek rá, így a médiacégek gyakran értékesítenek PR-cikk felületeket is. Amennyiben egy ügyfél biztosra akar menni, teljes méretben akarja látni a logóját, teljesen ellenőrizett formában az üzenetét, akkor számára ez a jó megoldás. Mi free PR-ral dolgozunk, aminél az a fontos, hogy jó témát, jó szöveggel, jó fotóval adjunk a sajtó részére, és ezt szeresse meg, és akarja beszerkeszteni a lapba, műsorba, akarja megjelentetni online felületen.
Miért érdemes szakemberre bízni a cég PR-ját?
A PR alapja egyrészt az a tudás, ami igényel némi szerkesztői vénát, hogy mi lesz a jó anyag, ami érdekes, és megjelentethető. A másik kulcs a kapcsolatrendszer, amely már szintén nem úgy működik, mint korábban. Nem elég egyszer ismerni néhány újságírót, folyamatosan képben kell lenni, új megjelenési lehetőségeket felfedezni, kontakt listát frissíteni, mert ezen a területen is nagyon dinamikusak a változások.
Szokták kérni: küldd át a sajtólistát! – na ilyen nincs. Egyrészt ez mindenkinek saját gyűjtésen alapuló adatbázis, másrészt szinte sosincs naprakész, teljesen érvényes sajtólista. Vannak tematikus listák is, tehát egy jó PR-es minimum 8-10 listából dolgozik párhuzamosan, és ezeket is folyamatosan frissíti.
Ez az a tudás, amelyért érdemes PR-szakemberrel dolgozni. Természetesen ez gyakran anyagi kérdés, és erre sajnálják a pénzt. Ez is egy olyan terület, amelyről mindenki azt gondolja, hogy ért hozzá, mint a focihoz, pedig ez azért így nem igaz. Azt tanácsoljuk, hogy kiemelt promóciók esetén mindenképp vegyenek igénybe szakembert, de legalább 3 hónapos időtartamra, mert különben nem lesz elég jól látható eredménye a kampánynak. Optimálisan pedig még inkább 6 hónapos időszakokat javasolnék. Erre a területre is érvényes, hogy nem mindig a drága a legjobb. Kérjünk referenciát, kutassunk, és egy személyes találkozó alkalmával mérjük fel, hogy mennyire szimpatikus a szakértő.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése